Jak vybrat dámské kolo – čím se vybavit a jak začít

Časy, kdy ženy na kole na cestách „vlály“ za svými zdatnými manžely, jsou dávno pryč. Kola i výbava se dělá ženám na míru, roste počet akcí pro cyklistky i počet závodnic. Cyklistice se zkrátka věnuje čím dál více žen a začínají v jakémkoliv věku. Poradíme vám, čím se vybavit a jak začít.

Cyklistika, Toato
Cyklistice se věnuje čím dál více žen. Foto: Ski a Bike centrum Radotín

V supermarketu kvalitní kolo nepořídíte

Základním kritériem při výběru kola je terén, na němž se budete nejčastěji pohybovat: na převážně nezpevněné a neupravené cesty se nejlépe hodí horská kola neboli MTB. Trekingová a krosová kola jsou určena pro jízdu po silnicích, zpevněných cestách nebo lehčím terénem. Silniční kola se hodí výhradně na asfaltové povrchy a městská kola jsou ideální pro jízdu ve městě na kratší vzdálenosti.

Rekreační cyklistka nemusí zpočátku sahat po nijak extrémně drahém kole. „Na trhu je spousta kol kolem deseti či dvanácti tisíc korun, které mají spolehlivé komponenty a vydrží dobře sloužit dlouhou dobu. Když se cyklistka později zlepší ve svých výkonech, dá se takové kolo i dobře prodat,“ říká Karel Studnička ze specializovaného obchodu na cyklistiku Ski a Bike Centrum Radotín.

Rozhodně je ale podle něj dobré se na začátku vyvarovat superlevných jízdních kol ze supermarketu. „Ta jsou prakticky neseřiditelná a po nákupu vyžadují množství opakovaných servisních zásahů, které nakonec kolo hodně prodraží. Navíc není při jízdě nic horšího, než když bicykl začne zlobit, nejde řadit či jinak nefunguje,“ varuje.

Dámské kolo má jiné parametry než pánské

Dámské kolo, Toato
Kvalitní kolo je základem pro pohodlnou jízdu. Foto: Ski a Bike centrum Radotín

Pro ženy je rozhodně lepší sáhnout po dámském modelu. Zdaleka nejde jen o vzhled, dámské bicykly mají jinou rámovou geometrii a hodně komponent je uzpůsobených přímo pro ženy. „Dámská kola lépe reflektují ženskou postavu. Rámy bývají kratší, řídítka užší, také kliky bývají kratší. Na takovém kole se ženám jede lépe a také se jim jednodušeji ovládá. Samozřejmostí u dámských bicyklů jsou i malé velikosti, které často u pánského modelu chybí,“ upozorňuje Karel Studnička.

Specificky dámské jsou i další detaily. Třeba sedlo nebo gripy. Také brzdové páky mohou být přiblížené k řídítkům, aby na ně lépe dosáhla i žena s kratšími prsty. Jinak je potřeba ladit také odpružení. Proto jsou dámské odpružené vidlice na horských a trekingových kolech často naladěné na nižší váhu a kolo je pak v terénu pro ženy pohodlnější než kolo pánské, u kterého pružení počítá s větší váhou cyklisty.

A jaká je nejčastější chyba, kterou ženy při výběru kola dělají? Bývá to chybně zvolená velikost, tedy příliš velký rám. „Nás, jako cyklistické specialisty, také často zamrzí, když vidíme muže se špičkovým sportovním kolem a za ním trápící se manželku na nevhodně zvoleném nebo osazeném kole,“ říká Lukáš Princ z portálu www.Kola-Radotin.cz a upozorňuje i na další důležitý fakt. „Tělo cyklistky je prakticky po celou dobu jízdy téměř celou vahou v kontaktu se sedlem. Proto je třeba věnovat dostatečnou pozornost i výběru sedla.“

Karel Studnička, Toato
Karel Studnička. Foto: www.skibi.cz

Do sedel! Ale do jakých?

Dnes se sedla vyrábějí v různých šířkách. Ve specializovaných prodejnách je možné si nechat změřit šířku sedacích kostí na speciálním přístroji a tomu pak přizpůsobit výběr sedla.

Na trhu jsou i specifická dámská sedla, která lze rozhodně ženám doporučit. Bývají kratší a širší a mají měkce polstrované trošku jiné pasáže, než pánské modely. Proto celkově lépe odpovídají dámské anatomii.

„Určitý mýtus mezi rekreačními cyklisty představuje měkčí sedlo, o němž se traduje, že je i pohodlnější. Platí to ale vždy jen pro několik prvních kilometrů. Proto pokud máte městské kolo, na kterém ujedete do deseti kilometrů, volte klidně hodně měkké sedlo. Pro delší vyjížďky okolo 30 km už jsou naopak mnohem vhodnější sedla o něco tvrdší a sportovnější,” dodává Lukáš Princ.

Dobré je zmínit, že na sedla není dobré umísťovat různé změkčovací molitanové potahy a obaly. Často se při jízdě shrnují a ve finále mohou nadělat více paseky než užitku. Otlačeniny zadní části těla jsou pak velmi nepříjemné. Co naopak pomáhá, jsou cyklistické kalhoty s vložkou, která právě zadní část těla chrání. Jejich pořízení je dobrou investicí i pro rekreační cyklistku…

Ski a Bike Centrum Radotín je specializovaná prodejna pro lyžování a cyklistiku, založená v roce 1988. Nabízí prémiové značky sportovního vybavení a oblečení. Provozuje také špičkový lyžařský a cyklistický servis, test centrum a půjčovnu lyžařského náčiní. Je výhradním dovozcem dětského oblečení Reima v České republice a pořadatelem mnoha sportovních akcí. Více na www.skiservis.cz

 

Přidejte svůj komentář!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*